July 26, 2010

Fiona Tan

Kingdom of Shadows / Rige af skygger,
2000
Courtesy Fiona Tan / Frith Street Gallery, London
© Fiona Tan / Frith Street Gallery, London

Director: Fiona Tan
Camera: Stef Tijdink
Sound: Alex Booij
Editor: Menno Boerema
Production company: Pieter van Huystee Film & TV
Duration: 50 minutes, Colour and black & white
Format: Digi Beta, VHS (minder)
Toegevoegd: 31 januari 2008
Categorie: Film & animatie
Labels: art documentary huystee photos images













Kingdom of Shadows
Regie en scenario: Fiona Tan
Camera: Stef Tijdink
Montage: Menno Boerema
NL, 2002, kleur/zwart-wit, 50 min., Engels ondertiteld
Kingdom of Shadows van beeldkunstenares Fiona Tan maakt onderdeel uit van een serie films waarin de Bijbelse Tien Geboden aan bod komen. Deze documentaire is gebaseerd op het tweede gebod: het verbod op beeltenissen. Een gebod dat volledig ingaat tegen wat Tan als vanzelfsprekend ziet, namelijk beelden maken en bekijken. Het is een veelzijdige essayfilm over kijken, verbeelden en het bewaren en herschikken van beelden. Over het belang van foto’s en film, het verschil daartussen en het verschil met de werkelijkheid. Aandachtig registreert zij mensen en hun omgeving, waarbij een spanning is waar te nemen tussen het kijken en bekeken worden. De film is opgenomen in zowel kleur als zwart-wit, experimenteert met het gebruik van gevonden filmmateriaal en is gemonteerd in de vorm van een associatieve collage.

Het Rijk der Schimmen : De 10 Geboden : KINGDOM OF SHADOWS

Het rijk der schimmen, zo noemde Maxim Gorki een van de eerste filmvoorstellingen. Schimmen, vage schaduwen van de eigenlijke voorwerpen. Waarom zou je die willen maken?
Tan gaat associatief te werk en zoekt naar de relatie tussen mensen en de beelden die ze bezitten. In het begin is te zien hoe een beeld van Lenin omver wordt getrokken - waarvan de registratie zelf weer een beeld is. Ze interviewt fotoverzamelaars, die amateuropnamen een nieuwe betekenis geven door ze te ordenen of te publiceren, en wisselt dit af met opnamen van gewone mensen die hun lievelingsbeeld laten zien. Tegelijkertijd onderzoekt ze zo de rol die beelden voor haarzelf spelen.

Aanloop: Fiona Tan (1966) werd geboren in Indonesië, groeide op in Australië en kwam in 1985 naar Europa. Zij studeerde in 1992 af aan de Rietveld Academie, richting Audiovisueel, en is werkzaam als mediakunstenares en filmmaakster.

This is a documentary based on the Second Commandment: Thou shall not make unto thee any graven image or any likeness of anything that is in heaven above, or that is in the earth beneath or that is in the water under the earth.

In her documentary, artist and film-maker Fiona Tan confronts the Second Commandment: a prohibition of images. Those who would like to follow the Second Commandment must cease to make images and to worship them. But Tan feels that without images there is no art. Further, Tan sees points of comparison between art and religion. She points to such connections in museums built like cathedrals, in art lovers treating museums as sacred places and in artists in ecstasy over their favorite work of art. From her point of view the extremely high prices paid for works of art reek of idolatry. This in turn is connected with iconoclasm, literally the breaking of images. Tan opposes iconoclasts: she wants her art to be visible. She thinks images do not have power; images are usually abused and misinterpreted. She would like to make the viewer aware of this. The result is a very personal and expressive essay with an exciting paradox: art as the production of sacred icons on the one hand and artists destroying these images on the other hand.

Fiona Tan: 1998 J.C. Van Lanschot Prize for Sculpture, Belgium/ The Netherlands, 1st prize. Prize for the best national debut film, Dutch Film Festival 1997. 1996 Shortlisted Prix de Rome, film / video

Website van Fiona Tan

more from similar articles: